Analyse: “bus sluis” of “gedeeltelijk eenrichtings verkeer”

image_pdfimage_print

Rechtstreeks naar de “voorlopige” analyses:

1. Analyse voor bewoners van : Pieter Christiaanstraat, Mauritsstraat, Beatrixstraat 29-51

2. Analyse voor bewoners van : Constantijnstraat, Prins Clausplein, Beatrixstraat 53-55

3. Analyse voor bewoners van : Hempenserweg, Legedyk, Timothee, Weideflora

Ga naar “Bussluis of eenrichtingsverkeer”? om de voorstellen van de gemeente nog eens te bekijken.

Ga naar de pagina waar de omrijtijden worden gepubliceerd.

De analyses worden nog na gekeken. Aan iedere bewoner de oproep om ook te kijken naar zijn situatie en verbeter voorstellen via het contactformulier op te sturen. Alleen zo krijgen we een goed beeld van de voor en nadelen.

Verkeersonveiligheid en verkeersoverlast.

Nog even ter herinnering . Het sluipverkeer veroorzaakt veel verkeersonveiligheid. Daardoor lopen fietsers en voetgangers extra risico. Met name kinderen kunnen, in het verkeer, onverwachts en speels reageren, en dat levert voor hen meer risico’s dan volwassen bewoners .Dat zijn niet alleen onze kleine bewoners van de wijk, maar ook hun vriendjes en vriendinnetjes, onze kleinkinderen die bij ons op bezoek komen. Een andere grote groep zijn de ouderen in onze wijk die niet meer helemaal mobiel zijn en langzamer reageren. Sinds Erasmus is geopend , is deze groep veel groter geworden. Van de huidige verkeersonveiligheid hebben de meeste van onze bewoners last. Ook al woon je dieper in de wijk, we maken allemaal gebruik van de Beatrixstraat en de verdere route om de wijk te verlaten, over te steken etc..

De verkeersoverlast in onze wijk bestaat uit trillings- en geluidsoverlast. Een aantal huizen die pal aan de Beatrixstraat/ Hempenserweg/Timothee en Weideflora staan hebben daar last van. Dit uit zich door scheurschade van de woning , of verkeerslawaai in huis en tuin. Rustig buiten in je tuin genieten kan op vele momenten niet meer.

De automobilisten die ons park gebruiken als snellere route om hun reisbestemming elders te bereiken, het sluipverkeer, zij de grootste veroorzakers. Zij hebben geen binding met onze wijk.

Als we, als bewoners, de verkeersonveiligheid en verkeersoverlast, met een druk op de knop zouden kunnen stoppen, dan zouden we allemaal op die knop willen drukken. Dan zouden ook de bewoners aan de Beatrixstraat, Hempenserweg/Timothee en Weideflora net zoveel kunnen genieten van de rust en de verkeersveiligheid als ieder ander in onze woonomgeving.

Verkeersmaatregelen voor een verkeersluwe omgeving.

De gemeente heeft drie wijk(delen) op het programma staan om de woonwijken in Leeuwarden verder verkeersluw en dus veiliger te maken.

Voor onze wijk zijn er 3 voorstellen geïntroduceerd. Al deze voorstellen beperken het sluipverkeer in meer of mindere mate maar vragen ook een offer van de bewoners die een auto gebruiken.

Voor fietsers, voetgangers, bromfietsen etc. blijft de bereikbaarheid hetzelfde als nu.

Om onze automobilisten inzicht te geven in de gevolgen van het omrijden, heeft Belangenbehartiging Pieter Christiaanpark een analyse van de gevolgen van de voorstellen gemaakt. Dit is met de grootste zorg en met onafhankelijkheid gebeurd, maar niet iedereen weet alles en fouten maken is menselijk.

Daarom nodigen we iedere bewoner uit om mee te denken en mee te werken aan een goede analyse.

Mis je iets wezenlijks of klopt er iets niet, mail het dan naar de redactie via pieterchristiaanpark@hotmail.com of vertel het ons via het contactformulier op onze site.

Oproep : Ga je van huis of kom je weer naar huis, neem dan een keer de route via het Oostergoplein en mail de datum, het tijdstip en de extra om rij tijd aan de redactie door. We zullen je resultaten in de analyse verwerken. Met je hulp zorgen wij samen ervoor dat iedere bewoner goed inzicht in de gevolgen krijgt. Bekijk ook de pagina met de rekenhulp “hoe bereken je de extra omrijtijd”